Berghs School of Communication

Tänk att man måste göra allt (se nedan) detta bara för att få komma in på skolan... För på Berghs där ska man redan kunna allt INNAN man börjar. På Berghs ska man inte lära sig, där ska man redan kunna..
Men gahh så gärna jag hade gått på den skolan istället för den här (utbildningsmässigt). Då hade man antagligen redan haft ett jobb eller i alla fall känt att man varit redo för arbetslivet...

AVSÄNDARE

Svenska staten och en stor investerare.

BAKGRUND
Ohälsotalen ökar i Sverige, sjukvården märker att allt fler arbetsföra personer är i behov av sjukvård pga ohälsa. 
För att vända trenden har en idé vuxit fram: En ny, rikstäckande gymkedja ska etableras i Sverige!  
Ägarbilden är speciell, 50 procent ägs nämligen av staten och 50 procent av en stor investerare. Staten går in med tanken “det är en folkrörelse som ska lanseras”.
Investeraren går in med tanken “vi ska tjäna så mycket pengar som möjligt”.

Ägarnas främsta mål är inte att locka de människor som redan tränar på andra gymkedjor till denna nya kedja, utan detta nya koncept ska fylla funktionen som en instegsmodell, ett "fys-light" för de som inte kan identifiera sig med “hälsofascisterna” på Sats Sportsclub, World Class och Friskis&Svettis.

SYFTE
Att få människor att tänka på sin hälsa och sätta den i första rummet. Mottot kan vara: "Hundra steg är bättre än femtio. Femtio steg är bättre än tjugofem. Tjugofem är bättre än tolv. Tolv är bättre än sex...  osv". 

MÅL
Att inom fem år finnas i ett tjugotal städer i Sverige.
Att inom tio år ha höjt hälsotalet till en attraktiv nivå.
Att minska sjukdagar bland de som tränar.

MÅLGRUPP
Kvinnor och män i Sverige mellan 18 och 64 år. 
Undergruppen är föräldrar mellan 27 och 40 år.

KONKURRENTER
Sats Sportsclub, World Class och Friskis&Svettis.

UNIKT FÖR ÄGARNA
Ägarna har själva tagit fram ett antal USP:ar (Unique Selling Point) som de är nyfikna på att diskutera närmare. En USP är något som är unikt för ett varumärke och något man därmed med fördel kan använda sig av för att särskilja sig från konkurrenterna. De tar med dessa i denna brief för att visa hur de själva funderat:

1. Help Desk istället för Reception: Som i en simhall eller på Clas Ohlson, alltid en person närvarande i hallen att diskutera träning med.

2. Brain-Training: Avancerad fortbildning i hälsa/träning/kropp/själ. Inspelade specialistlektioner i fina grupprum med plats för 10 personer. Hela föreläsningsserier med hemläxor, examina osv

3. Tränings-Buddys: Matchmaking med likasinnade träningskompisar - ett introprogram med gruppcoaching var fjärde vecka.

4. Dating-service: För dig som gillar kroppar som rör sig... 

5. Upplevelsecentrum: Wii-terminaler (dansmattor, tennis, bowling), långa löparband för 150 personer, nya (st)avgångar varje timme, innebandyhall, sköna omklädningsrum med spa-feeling.

UPPDRAG / ARBETSPROVER
Uppdraget är helt enkelt:  att lansera den nya gymkedjan.

Ägarna har beslutat sig för att jobba med bred kännedom i de städer som kedjan öppnar i. Kampanjen ska kunna återanvändas när fler gym öppnar i stad efter stad, stadsdel efter stadsdel.
Sverige ska bli världens friskaste land! För att lyckas med detta behöver uppdragsgivaren er hjälp. De vill se olika tankar och infallsvinklar, allt ifrån analouge natives till digital natives, från insikter till utförande, från grafiska manér till projektplanering.

UPPGIFT FÖR SÖKANDEN TILL GRAFISK DESIGN:


1. Namn och grafisk profil. Ge den nya kedjan ett namn. Motivera namnvalet. Formge namnet i en logotype. Gör en grafisk profil för det nya varumärket:
- Medlemskort, visitkort, brevpapper + 2 valfria förslag på applikationer
- Gör 1 skiss på gymmets exteriör, 1 skiss på gymmets interiör (entré)

2. Magasin. Gymkedjan ger ut ett medlemsmagasin. Skapa namn + logo för magasinet samt gör två omslag, 1 innehållssida, 1 uppslag. 

3. Foodstore. Till god hälsa hör nyttig och god mat; gymkedjan har sitt eget varumärke med ekologiska färdigrätter och livsmedel. Namnge “mataffären” och skapa förpackningsdesign till:
- En färdig maträtt
- Ett valfritt livsmedel
- En dryck

4. T-Shirt print. Kunderna och medarbetarna är de bästa marknadsförarna.
Ägarna har sett att den effektivaste rekryteringen av nya medlemmar till gymmet sker man till man, mun till mun. Därför har man skapat en egen T-shirt kollektion där kunderna kan vara med och skapa motiven, som är kul att ha på sig, väcker uppmärksamhet, och ger bärarna anledning att snacka om gymkedjan. Som ambitiös och designintresserad kund vill du gärna bidra. Gör 1-2 motiv men gärna fler.

5. Brain Training-app. Gymkedjan kommunicerar även med sina kunder via en mobil-app. Appen har ett rörligt intro på 15 sekunder. Skriv en kort beskrivning av känslan (max 100 ord) och gör ett storyboard eller en rörlig skiss i Quicktime-format som visar hur det ser ut. Gör även ikonen för appen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0